DeDeldengids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit aanpassing verkeerstekens ter hoogte van de her in te richten kruising N346 met de N741 ter hoogte van Delden..
Meer informatie over deze bekendmaking:
Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Overijssel van 21 april 2021, kenmerk 0102208 tot het aanpassen van verkeerstekens op de provinciale weg N346 Hengelo - Goor, tussen km. 42.8 en km. 43.7 en N741 tussen km. 0.5 en km. 1.1 in verband met het wijzigen van de aansluiting van de N741 op de N346 ter hoogte van Delden. AanleidingOm de barrièrewerking van de N346 te verminderen en bij te dragen aan het herstel van de verbinding tussen landgoed Twickel en dorpskern Delden en de cultuurhistorische waarden daarvan, is besloten de noordelijke verbindingsboog van de aansluiting van de N741 op de N346 te verwijderen en de aansluiting met de zuidelijke verbindingsboog te herinrichten en te regelen middels een verkeersregelinstallatie (VRI). Dit leidt tot een betere landschappelijke inpassing van de N346 en draagt bij aan het herstel van de Deldeneresch. De aanpassing van de weginrichting maakt onderdeel uit van de bestuurlijke afspraken die in 2019 zijn vastgelegd in een convenant Herstel Deldeneresch tussen de partijen Stichting Twickel, provincie Overijssel en gemeente Hof van Twente. NoodzaakVoor de gewijzigde weginrichting worden verkeerstekens die een verbod of gebod inhouden verwijderd, geplaatst of verplaatst. Daarnaast wordt de inrichting van de weg gewijzigd wanneer de noordelijke verbindingsboog wordt verwijderd. Hiervoor is het is op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) nodig om een verkeersbesluit te nemen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. MaatregelenDe noordelijke aansluitingsboog van de N741 op de N346 wordt verwijderd. De verkeersstromen over deze noordelijke verbindingsboog worden daarom via de zuidelijke aansluiting geleid van de N741 op de N346 door middel van een verkeersregelinstallatie (VRI). In verband met het wijzigen van de aansluiting van de N741 op de N346 worden er twee extra opstelstroken aangebracht ter hoogte van de zuidelijke aansluiting. Verplicht overlegOver een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Het besluit is vooraf voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker(s) verkeersadvisering van de eenheid Oost-Nederland. Tegen het voorgelegde besluit bestaat bij de politie Oost-Nederland geen bezwaar.Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 25 van het BABW overleg gevoerd worden met het college van Burgemeester en Wethouders van de desbetreffende gemeente(n). Er heeft overleg plaatsgevonden met de daartoe door de gemeente Hof van Twente gemachtigde medewerkers. Tegen het voorgelegde besluit bestaat bij de gemeente Hof van Twente geen bezwaar.Afweging belangenHet verwijderen van de noordelijke aansluiting van de N741 op de N346 draagt bij aan het behoud van de cultuurhistorische waarden van het landgoed Twickel en versterkt de verbinding tussen het landgoed en de dorpskern Delden. Het draagt bij aan een betere landschappelijke inpassing van de N346 en het herstel en behoud van de Deldeneresch. Vanuit het oogpunt van ruimtelijke kwaliteit en historisch perspectief gaat de voorkeur uit naar een gelijksvloerse kruising, zoals deze nu wordt gerealiseerd ter hoogte van de zuidelijke verbindingsboog. Vanuit verkeerskundig oogpunt gaat de voorkeur uit naar het handhaven van de bestaande ongelijkvloerse aansluiting. Gelet op het unieke karakter van de Deldeneresch heeft de Gedeputeerde Staten het belang van het herstel van het landschap zwaarder laten wegen dan de belangen vanuit het verkeersperspectief. In de voorbereiding op de voorgenomen wijziging van de weginrichting heeft zorgvuldige afstemming en communicatie met belanghebbenden en stakeholders in de directe omgeving van dit project plaatsgevonden. Een planuitwerking heeft gedurende 6 weken ter inzage gelegen met daarin de besluitvorming, de reeds gemaakte keuzes en de effecten van de wijziging van de weginrichting op de aspecten: veiligheid, doorstroming, leefbaarheid en milieu. De effecten van de maatregelen zijn inzichtelijk gemaakt door middel van diverse onderzoeken en zijn in lijn met de uitgangspunten met het eerdere Plan in Hoofdlijnen. Uit de reactie van de ter inzagelegging zijn geen nieuwe inzichten ontstaan die tot aanpassingen leiden van eerdere besluitvorming en/of ontwerpkeuzes. Het aanleggen van de gelijksvloerse kruising, bij de aansluiting met de zuidelijke verbindingsboog, leidt niet tot onoverkomelijke bezwaren met betrekking tot de verkeersveiligheid en doorstroming.Wel is inzichtelijk geworden dat de reconstructie invloed heeft op de dienstregeling in de spits van Openbaar Vervoerslijn 66. In afstemming met de gemeente Hof van Twente en de vervoerder wordt er daarom een alternatieve route en dienstregeling bepaald. BevoegdhedenHet weggedeelte waar de maatregelen worden getroffen, is in beheer bij de provincie Overijssel. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Overijssel) op grond van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.BesluitenGelet op het voorgaande besluiten wij tot het wijzigen van de inrichting van de weg en het aanbrengen, verwijderen of verplaatsen van verkeerstekens op de provinciale weg N346 Hengelo - Goor, tussen km. 42.8 en km. 43.7 en N741 tussen km. 0.5 en km. 1.1 als hieronder onder A. tot en met G. benoemd:A. De noordelijke verbindingsboog van de aansluiting van de N741 op de N346 te verwijderen inclusief de kruispunten met de N346 en N741 en de daarbij behorende markeringen uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;B. Ter hoogte van de met een VRI te herinrichten kruising van de zuidelijke verbinding van de aansluiting van de N741 op de N346 stopstrepen voor bestuurders aan te brengen met daarbij behorende overige markeringen uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;C. Door het (her)plaatsen van 4 borden D02 aan het begin van de middengeleiders van de N346 ter hoogte van de gelijksvloerse kruising met de aansluiting op de N741, bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft; D. Door het (her)plaatsen van 2 borden B01 aan de noord- en zuidzijde van de N346 na de aansluiting van de N741 op de N346, de N346 aan te duiden als voorrangsweg;E. Door het (her)plaatsen van 2 borden B06 en het (her)aanbrengen van haaientanden op de aansluiting van de N741 ter hoogte van de kruising met de N346, bestuurders komende vanaf de aansluiting van de N741 te gebieden voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan van de N346;F. Door het (her)plaatsen van het bord B06 en het onderbord OB401-100m bij de aansluiting van de N741 op de N346 bestuurders te attenderen op het feit dat men voorrang moet verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan van de N346; G. Bestaande besluiten over de plaatsing van verkeerstekens die betrekking hebben op de N346 tussen km. 42,8 en km. 43,7 en de N741 tussen 0,5 km. en 1,1 km. welke niet verenigbaar zijn met de hierboven onder A. tot en met F. genomen besluiten, in te trekken en de op grond van deze besluiten geplaatste verkeerstekens te verwijderen.Overige bij de herinrichting te nemen maatregelen en te (her)plaatsen verkeerstekens waarvoor geen verkeersbesluit noodzakelijk is:I. Door het (her)plaatsen van een bord L04-A-E aan de zuidelijke hoofdrijbaan van de N346 ter hoogte van de start van de opstelstrook, bestuurders te attenderen dat de rechterrijstrook de opstelstrook richting de N741 betreft; II. Door het (her)plaatsen van een bord L04-D-A aan de noordelijke hoofdrijbaan van de N346 ter hoogte van de start van de opstelstrook, bestuurders te attenderen dat de linkerrijstrook de opstelstrook richting de N741 betreft; III. Door het (her)plaatsen van 3 borden J32 met op de aansluiting van de N741 een onderbord OB-401-150m, op de zuidelijke hoofdrijbaan van de N346 een onderbord OB-401-250m en op de noordelijke hoofdrijbaan van de N346 een onderbord OB-401-300m, bestuurders te attenderen op de naderende verkeersregelinstallaties op de kruising van de N346 met de aansluiting naar de N741;IV. Het verwijderen van de fietsoversteken ter hoogte van de aansluiting van de noordelijke aansluitingsboog op de N741 en de daarbij behorende markeringen uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.Zwolle, 21 april 2021Gedeputeerde Staten van Overijssel, namens dezen,T. Sikkema,teamleider Ontwikkeling en Expertise,eenheid Wegen en Kanalen.Bij dit besluit zijn 3 tekeningen (N346-ARC-SI-00-DR-CE-DO-Situatie-01, N346-ARC-SI-00-DR-CE-DO-Situatie-02 en N346-ARC-SI-00-DR-CE-DO-Situatie-03) gevoegd waarop de aan te brengen en te verwijderen markering en bebording nader zijn aangeduid. Deze tekeningen maken geen onderdeel uit van dit besluit.Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u bezwaar maken. Stuurt u dan een bezwaarschrift aan ons. Wij controleren dan of wij een juist besluit hebben genomen. Uw bezwaarschrift is een brief die aan een aantal eisen moet voldoen. De wet stelt eisen aan uw bezwaarschrift. Die eisen zijn: 1. U zegt met welk besluit u het niet eens bent. Dit doet u door in uw bezwaarschrift het kenmerk van het besluit te noemen, zoals dit is vermeld bij deze publicatie.2. U zegt waarom u het niet eens bent met dit besluit.3. U zet uw naam, adres, handtekening en de datum op uw bezwaarschrift. 4. U verstuurt het bezwaarschrift op tijd. De Staatscourant waarin het besluit is gepubliceerd, heeft een datum. U stuurt ons binnen zes weken na die datum uw bezwaarschrift.Uw bezwaarschrift kunt u op 3 manieren aan ons versturen.1. Met de post naar: Gedeputeerde Staten van Overijssel, Team Juridische zaken, Postbus 10078, 8000 GB Zwolle. 2. Via internet. U gebruikt daarvoor ons digitale bezwaarformulier. U vind het formulier via https://forms.overijssel.nl/bezwaar-klacht/bezwaar-beslissing/.3. Met een faxbericht. Het faxnummer van het team Juridische Zaken is: 038 - 425 48 02. Wat als u niet kunt wachten tot er een nieuw besluit is genomen?Ook als u bezwaar maakt treedt dit besluit gewoon in werking. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. U kunt de rechtbank dan vragen een voorlopige beslissing te nemen, door een zogeheten ‘voorlopige voorziening’ aan te vragen. Dit is een aparte procedure die loopt naast de door u gestarte bezwaarprocedure. Voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening betaalt u een bedrag. De rechter kan beslissen dat wij dat bedrag aan u moeten vergoeden. Voor informatie over het indienen van een verzoek belt u met de Rechtbank Overijssel: 088 - 361 55 55.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2021.
Dit artikel verscheen op deDeldengids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Delden, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.